راهنماي عروسي راهنماي عروسي .

راهنماي عروسي

انواع موتور ديزل ۶ زمانه

انواع موتور ديزل ۶ زمانه

انواع موتور ديزل ۶ زمانه : امروزه سوخت ها در تامين انرژي مهم ترين نقش را دارند و به وسيله اين سوخت ها است كه انواع موتور ها به حركت در مي آيند حتي براي موتور كشتي هم از انواع سوخت استفاده مي شود. از همين رو يك مؤسسه تحقيقاتي لهستاني سوخت جديدي را براي موتور كشتي و انواع موتور ديزل احتراق داخلي ابداع كرد كه با اين نوع سوخت تا ۳۰ درصد در مصرف سوخت مي توان كه صرفه‌ جوئي كرد.

موتور پيستون (Opposed Piston) موتور مورد ادعاي اين مؤسسه است كه اين موتور از تركيبي از موتور هاي دو زمانه و چهار زمانه تشكيل يافته است كه به همين دليل شش ‌زمانه خوانده مي ‌شود.

موتور ديزل 6 زمانه

انواع موتور ديزل را در بخش زير مشاهده كنيد : موتور ديزل

درباره مفهوم موتور با پيستون ‌هاي مقابل اين توضيح را بايد بدهيم كه ۲ عدد پيستون در هر سيلندر در مقابل يكديگر در حركت هستند كه هر دو آن ها بر اساس دو زمانه عمل مي‌كنند. دو عدد ميل‌‌ لنگ در اين نوع موتور ها وجود دارد كه هر دو با يك دور مساوي يكديگر دوران مي‌كنند و در اين حالت است كه سيلندر ها مي‌توانند كه به صورت افقي و يا عمودي قرار گرفته باشند. سر سيلندر در اين نوع موتور وجود ندارد و به ‌عنوان سر سيلندر هر پيستون از مقابل ديگري عمل مي‌كند.

يكي از پيستون‌ ها در اين موتور جديد بر اساس دو زمانه عمل مي ‌نمايند اما در همان سيلندر پيستون مقابل در بر اساس چهار زمانه عمل مي‌نمايد. سرعت دوران ميل ‌لنگ پيستوني كه بر اساس چهار زمانه كار مي‌كند به منظور هماهنگ شدن اين دو پيستون با يك ديگر به اين شكل و دو برابر سرعت دوران و پيستون دو زمانه حركت مي كند. در سمت دو زمانه سيلندر اين دو پيستون داراي دو سري دريچه است.

Ports : نوعي سري است كه به نقطه انتهائي بالائي كورس پيستون بسيار نزديك تر است

TDC ۱ / : اين قسمت هم جزئي از دريچه‌ هاي ورود هوا است و سري ديگر آن هم در نزديكي به نقطه انتهائي پائين كورس پيستون قرار دارند

BDC۲ / : اين قسمت هم جز دريچه ‌هاي خروج دود هستند. هيچ دريچه‌اي در واقع در سمت پيستون چهار زمانه وجود ندارد و از همان دريچه‌ هاي سمت دو زمانه هواي مورد نياز اين قسمت فراهم مي‌شود.

از همين رو ابتدا دريچه ‌هاي هوا در كورس برگشت پيستون به پائين و سپس دريچه‌ هاي خروج دود باز مي‌شوند براي ورود هوا و خروج دود به طور يك به يك فرصت مناسب وجود دارد. به ‌وسيله يك سوپاپ دو راهي است كه ورود هوا و يا مخلوط هوا با سوخت به داخل سيلندر كنترل مي‌شود. پيستون چهار زمانه در اين سيستم ، موجب بهبود مراحل تخليه دود و ورود هوا به داخل سيلندر مي‌شود.

علامت شناسائي موتور پيستون M۴+۲است كه اين موتور در مقابل شش زمانه و براي آن تعيين شده است. اين موتور هم مزاياي موتور هاي دو زمانه و چهارزمانه را دارا است. و علاوه بر اين موارد در هر دو سيستم نكات منفي هر دو را هم تا حدود بسيار زيادي كاهش داده است. درباره اين نوع موتور نظريه هاي بسياري وجود دارد و از همين رو هم تعدادي از مبتكران اين موتور بر اين عقيده هستند كه هيچ اثر منفي در عمر مفيد موتور در برخورداري از دو ميل ‌لنگ با دو دور مختلف موتور را ندارد . و اين موضوع را قبول دارند كه قدرتي كه از سوخت به دست مي آيد در داخل سيلندر به‌ طور يكنواخت و به هر دو ميل ‌لنگ انتقال داده نمي ‌شود و از همين رو هم و به ‌منظور بهره‌ گيري از اين سيستم به هر ميل ‌لنگ بايد كه يك ژنراتور مجزا نصب شود.

كسب اطلاع از ليست قيمت ديزل ژنراتور دست دوم : قيمت ديزل ژنراتور چيني

اين نوع موتور داراي مزايايي است كه در اين قسمت به آن ها اشاره خواهيم كرد

  • به ميزان ۳۰ درصد صرفه ‌جوئي در سوخت مي شود
  • به‌ علت طولاني شدن مرحله انبساط گاز كاهش مقدار گاز هاي نيتروژن ( NOx )
  • نسبت به حجم كم موتور داراي قدرت بيشتر
  • داراي كاركرد و راند مان بهتر
  • مهم ترين اصل اين كه مي توان كه از انواع مختلف سوخت مانند گاز مايع ، سوخت ‌هاي متداول و سوخت ‌هاي گياهي استفاده كرد
  • به منظور كنترل نسبت فشار داخل سيلندر و كيفيت سوخت مصرفي براساس مقدار نيروئي كه در نظر است استفاده از سيستم كنترل الكترو نيكي برحسب مورد از موتور گرفته شود.
  • سيستم تزريق سوخت با فشار بالا صورت مي گيرد
  • داراي تن صدا و ارتعاشات كمتري است
  • ساختمان موتور داراي سادگي است

از اين نوع موتور تاكنون تعداد بسيار كم و انگشت شماري ساخته شده است ولي با داشتن امكانات و مزاياي بسيار بالا خط توليد انواع مختلف اين نوع موتور در نظر است تا براي كاربرد هاي متفاوت مانند نيروي محركه كشتي ‌ها و همچنين به‌ عنوان مولد برق ساخته و مورد استفاده در انواع صنعت قرار گرفته شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۰۹:۳۴:۵۲ توسط:مهدي موضوع: