راهنماي عروسي راهنماي عروسي .

راهنماي عروسي

فيلتر هاي سوخت

فيلتر هاي سوخت

فيلتر هاي سوخت  : بسيار ممكن است كه در طول مراحل حمل و نقل، انبارداري و نيز هنگام استفاده آب و مواد خارجي و آلودگي ها از داخل باك موتور وارد سوخت و باعث آلودگي اين قسمت شود. علاوه بر اين موارد يكي ديگر از علت هاي آلودگي خود سوخت است زيرا كه گاهي اوقات سوخت داراي ناخالصي ها و مواد بسيار ريز ميكروسكپي است و از آن جايي كه اندازه اين مواد بسيار ريز و كوچك است از همين رو هم با چشم ديده نمي شود. يكي از علت هاي آسيب ديدن تلرانس هم وجود و ورود هر گونه آلودگي به اين قسمت است و به خاطر اين كه تلرانس بين قطعات سيستم سوخت رساني بسيار كم و حدود ۰۰۱/۰ تا ۰۰۲/۰ ميلي متر است هرگونه آلودگي باعث فرسايش سريع اين قسمت ها مي شود.

فيلتز سوخت

يكي ديگر از علت هايي كه موجب زنگ زدگي و فرسايش قطعات ظريف سيستم سوخت رساني مي شود ورود آب است. از همين رو هم در سوخت وجود هرگونه آب و ناخالصي ها باعث ايجاد نا منظمي در كار كردن موتور، نشر دود از اگزوز و مهم تر اين كه، باعث كاهش توان موتور مي شود. و به همين خاطر براي جدا كردن آلودگي ها در سيستم هاي سوخت رساني از فيلتر ها يا تصفيه كننده هاي سوخت استفاده مي شود.

مشاهده انواع ديزل ژنراتور : ديزل ژنراتور دست دوم

جنس اكثر فيلتر هاي تصفيه كننده سوخت ديزل بيشتر از نوع فيلتر كاغذي كه كاغذ بسيار مخصوصي است تهيه شده است. كه علت چين دار بودن آن هم براي افزايش سطح موثر فيلتر اسيون است كه آن را به صورت چين دار و در داخل محفظه فلزي قرار مي دهند. بسته به نوع كاربري فيلتر معمولا اندازه قطر منافذ كاغذ از ۲ تا ۱۵۰ ميكرون مي تواند متفاوت باشد. علاوه بر فيلتر هاي كاغذاي امروزه انواع ديگري هم وجود دارد كه عبارتند از پنبه اي نمدي ، و يا پارچه اي كه معمولا ساخت و استفاده از آنها امروزه بسيار كم شده است.

فهرست مطالب

 

طرز كار فيلتر هاي كاغذي

معمولا سوخت پس از ورود به داخل و بالاي محفظه فيلتر، در اين نوع فيلتر ها وارد شده و سپس درست از قسمت هاي سوراخ و منافذ ريز روي كاغذ عبور مي كند. و از آن جايي كه نا خالصي هاي سوخت بسيار بزرگ تر از منافذ كاغذ هستند روي آن قسمت گير مي كند و از داخل منافذ سوخت كه داراي مولكول هاي ريز تري است عبور مي كنند. قسمت پايين فيلتر معمولا براي سوخت هاي است كه وارد شده و طريق استوانه مركزي فيلتر به سمت بالاي آن و دريچه خروجي حركت مي كنند.

معمولا فيلتر هاي كاغذي به اين شكل و در دو نوع يك پارچه يا يك بار مصرف و با المنت قابل تعويض ساخته مي شوند. جسم يا همان المنت فيلتر در فيلتر هاي با المنت قابل تعويض، قابل جدا شدن است. و فقط المنت در هنگام سرويس ها تعويض يا تميز مي شود. برخي فيلتر هاي كاغذي هم هستند كه در روي يك محفظه شيشه اي قرار گرفته اند. از آن جايي كه قسمت بدنه اين فيلتر ها شفاف است و از همين رو سوخت داخل آن هم بسيار مشخص است و به همين خاطر است كه مي توان تميزي و يا گرفتگي داخل آن را مشاهده كرد. اين فيلتر ها داراي سطح فيلتر اسيون بالايي است موتور هاي جاندير معمولا داراي اين نوع فيلتر هستند.

طراحي و آرايش قرار گيري فيلتر ها در مدار سوخت رساني

بسته به نوع و قدرت موتور و ميزان سوخت است كه فيلتر ها مورد استفاده قرار مي گيرند، به همين دليل در موتور هاي مختلف استفاده مي شود. اندازه يا سايز فيلتر ها براساس سطح فيلتر اسيون آنها مي باشد مثلاً در موتور هاي با تعداد سيلندر هاي كم و قدرت پايين از يك فيلتر با اندازه كوچك استفاده مي شود زيرا مقدار سوخت مصرفي و يا درخواستي موتور كم بوده و اين فيلتر توانايي تصفيه اين مقدار سوخت را دارد. ممكن است كه در موتور هاي بزرگ تر از يك فيلتر بزرگ و يا دو فيلتر (دو قلو ) استفاده مي شود.

در فيلتر هاي دو قلو سوخت از دو طريق وارد فيلتر ها شده و تصفيه مي شود :

به طريقه موازي :

معمولا در اين روش زماني كه سوخت وارد مي شود از طريق دو مسير مستقيم به دو طرف تقسيم مي شود كه هر كدام به يكي از فيلتر ها وارد شده و سپس از آن خارج مي شوند. در كانال خروجي سوخت تصفيه شده به هر دو فيلتر وارد و به هم متصل مي شوند.

به طريقه سري :

همه سوخت مورد نياز موتور، در اين روش وارد فيلتر اول و سپس بعد از عبور و تصفيه از اين فيلتر است كه وارد فيلتر دومي مي شوند. و سپس براي ورود به مدار پمپ تغذيه بعد از اين كه از فيلتر دومي سوخت عبور كرد وارد مدار تغذيه پمپ انژكتور مي شوند.

بسيار پيش مي آيد كه در فيلتر هاي دو مرحله اي در هر دو فيلتر سري از يك جنس و اندازه باشد و از همين رو هم فيلتر ها داراي قطر منافذ يكسان مي باشند. اين حالت در تمامي طرح ها يكي نيست و در برخي از طرح ها شكل فيلتر اوليه متفاوت است و داراي اندازه بزرگ تر و قطر منافذ بزرگ است ( حدود ۳۰ تا ۱۵۰ميكرون ) معمولا از اين فيلتر براي گرفتن و عاري كردن سوخت از ذرات بزرگ استفاده مي شود.

اندازه فيلتر دومي يا ثانويه بسيار كوچكتر و از همين رو هم قطر منافذ بسيار ريزتر ( حدود ۲ تا ۵ ميكرون ) مي باشد. مهم ترين مزيت وجود اين فيلتر براي جلوگيري از ورود ذرات و ناخالصي هاي بسيار ريز است زماني كه ناخالصي ها از فيلتر اوليه عبور كنند اين فيلتر ها ناخالصي ها را گرفته و عمل تصفيه نهايي سوخت را انجام مي دهد. همان طور كه گفتيم در برخي از طرح هاي سوخت رساني ، قبل از پمپ اوليه فيلتر اوليه سوخت در مسير مكشي آن قرار دارد و بعد از پمپ اوليه فيلتر ثانويه قرار مي گيرد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۰۹:۴۵:۲۸ توسط:مهدي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :